Odda

16 juli 2018 - Odda, Noorwegen

Gisteravond zaten we nog lang buiten en hoorden we een gezoem. Eerst dachten we dat het de RV13 ( de provinciale weg) was, maar kijkend op de gps zou dat helemaal niet kunnen. Dus hebben we de wandelschoenen aan gedaan en gingen we richting het geluid lopen. Voordeel van midzomernachten is dat het rond 23:30 uur nog altijd licht is. Een gekke gewaarwording of eigenlijk ben je zelf de tijd kwijt. Over het algemeen heb je dat toch al op/met vakantie maar met die midzomernachten helemaal. Uiteindelijk hebben we ontdekt dat we de camper dicht hadden geparkeerd bij een schitterende waterval.

’s Avond laat of bijna nacht kwamen bij ons in de buurt nog 3 Noren en 2 Australiërs staan. Niet wetende dat we die de volgende ochtend hard nodig zouden hebben haha.  We hadden besloten om vroeg te vertrekken 1 omdat we veel kilometers moesten maken en de gemiddelde snelheid in Noorwegen die je maakt komt bijna niet boven de 65 km/u en 2 omdat de temperatuur tegen de 30 graden zou zijn en dat wilde we de honden niet aan doen. Maar het liep even anders. Na een kopje koffie/thee de camper weer ingepakt en toen kwam het, de camper deed niet starten. Oh shit…….. Daar kwam ook nog eens bij dat we de camper over een heuveltje heen moesten duwen. Maar met alle hulp die gelukkig nog aanwezig was hebben we de camper de heuvel op gekregen en zo naar beneden geduwd en bij de derde poging…… yahoe we konden weer op pad. Toen ik in de auto ging zitten voelde ik dat de stoelverwarming aan was en dat ik dat waarschinlijk gisteren ongemerkt heb gedaan, doordat ik bij het terugzetten van een waterflesje tegen het knopje van de stoelverwarming ben aangekomen. Ach ja weer iets voor op het lijstje om te checken bij wildkamperen hihi.

Tot aan de veerboot hadden we zo’n 60 km gereden, maar ik vond het toch wel spannend of de auto deed starten wanneer we aan de overkant waren, maar thuishulp verzekerde mij dat de accu wel weer opgeladen zou zijn en dat bleek ook.

We vervolgende onze weg over de RV13, wat volgens zeggen een toeristische route is, maar hallo waar zijn al die toeristen. Bijna niemand gezien. Onderweg weer mooie dingen gezien en hier en daar weer even van de route af om wat te lopen naar o.a. de watervallen.  Hoe verder we naar Odda kwamen des te meer watervallen kwamen we tegen en dit betekent dat we in het gedeelte van de gletsjers zijn beland. En naar èèn van die gletsjers (Buerbreen) gaan we morgen lopen. Momenteel verblijven we op een camping in het nationaalpark Hardangervidda en kijken we uit op de berg met een prachtige gletsjer. Als alles goed gaat zullen we daar morgenvroeg aan beginnen, maar nu een wasje gedraaid, lekker eten en weer genieten van de prachtige omgeving.

1. Grada:
    17 juli 2018
    Wat kan je het leuk vertellen Claudia !
    Gr grada