Gjesvaer

2 augustus 2018 - Honningsvåg, Noorwegen

Helaas bij het openen van het raam vanochtend geen rendier te bekennen. Vannacht hebben we wel wat om de camper heen horen lopen, maar dat zou ook net zo goed een vos geweest kunnen zijn.

Bij het openen van de deur werd het al meteen duidelijk dat de temperatuur enorm gezakt was. De auto gaf aan dat het 15,5 graad buiten was. Door de dag heen is de minimum temperatuur uitgekomen op 12,5 graad. En ik kan zeggen het was best even een omschakeling van 31 graden naar 12,5 graad. Ik zei tegen Marc, we zoeken wel een camping op hoor, want de vloerverwarming moet aan vanavond. En terwijl ik mijn reisverslag type worden mijn voeten lekker opgewarmd door de vloerverwarming haha.

Mijn teleurstelling dat ik ’s morgens geen rendieren gezien had, werd door de dag weer helemaal goed gemaakt. Ik kon niet links of rechts kijken of we kwamen ze wel tegen. Ik blijf het geweldig vinden om dieren in hun eigen omgeving te zien. En zo stond er een boottocht gepland die ons langs Gjesvaerstappan zou varen. Dus daar waar we vorige week nog in korte broek en t-shirt met korte mouwen liepen hees ik me vandaag in een t-shirt met lange mouwen, 2 truien,een softshell jas, een lange broek daar overheen een skibroek, handschoenen, een muts en capuchon op. Of ik het koud had… ja op de terugweg had ik het steenkoud. Zelfs Marc had het koud en dat zegt echt heel veel.

De Gjesvaerstappan zijn 4 kleine eilanden rond de kust van Gjesvaer en elk eiland is een ware vogelparadijs. Ik ging voor de papegaaiduikers, een leuk klein vogeltje met een oranje snavel. Onder de vogels ook wel de “clownvogel” genoemd en ik vind dat ook als je hem zo ziet bewegen over het water. Met een vleugelbeweging van 400 keer per minuut en met een snelheid van 85 km/u duikt dit kleine vogeltje wel zo’n 60 meter diep. Verder hebben we Zeekoet gezien. De zeekoet ( zwart witte vogel) leeft helemaal op het water en komt alleen aan land om te broeden. De zeekoet kan zwemmen onder water net als een pinguïn en wel tot een diepte van 180 meter. Op het tweede eiland zaten de kolonies Jan van Genten, zij hebben een prachtige okerkleurige kop. Met hun spanwijdte van 170 cm maken zij een spectaculaire duik om hun vis te vangen. Verder hebben we nog de reuze aalscholver, de zeearend en de zeehond gezien. In de kloven van de rots zaten wel honderden drieteen meeuwen te broeden. Verder heb ik respect voor Marc en het fotograferen, want het was vandaag geen makkelijke job met de golfslag die we hadden, maar er zijn weer mooie foto's. Echt weer een fantastische ervaring.

90 kilometer voor de Noordkaap hebben we inmiddels 5.000 kilometer gereden. We zitten nu nog 30 kilometer voor de Noordkaap . Morgen gaan we nog een bijzondere wandeling maken en dan op voor de Noordkaap. Hopelijk laat het weer zich nog even van de goede kant zien.