Gletsjerwereld

22 juli 2018 - Loen, Noorwegen

Vanochtend hadden we wel heel snel door dat het vandaag niet de gletsjer Nigardsbreen zou worden. In het gebied waar wij zaten zijn er 4 campings en allemaal gelegen aan die gletsjer. Oké deze dag niet zo goed voorbereid haha. Ik zag het echt niet zitten om over een stuk van 3 kilometer achter elkaar aan te moeten rijden. Ik rij al dagelijks file voor woon/werk verkeer, dus nee graag niet op vakantie en al helemaal niet voor een gletsjer. Dus auto aan de kant laptop er bij, want het gebied Jostelsbreen is groot, zo’n 487 km2 dus er zou ook heus nog wel een andere gletsjer te beklimmen zijn. En ja de kant die we op moesten ging nog een wandeling naar een gletsjer. Navigatie ingesteld en off we go. Het werd wel een dag van tunnels. Op een weg die maar 59 km lang is daarvan 32 km tunnels dat is zoals hallo tunnel en dag daglicht. Maar achter elke tunnel was dan wel wat moois te zien. En wat ben ik toch blij met onze camper. Het mag dan wel de “dwerg“ zijn onder de campers, maar wat fijn als je op sommige wegen geen peentjes hoeft te zweten hihi. Oké op één weg was een 4wd wel handiger dus misschien tcch een serieuze overweging waard voor de volgende camper hihi.

We hebben 1 gletsjer bekeken de Bøyabreen, deze heeft al 2,4 km ingeleverd aan ijs, maar in het begin van de jaren 1900 werd hier ook ijs weggekapt voor transport. Sinds 1960 verschuift het ijs elk jaar zo’n 20 cm. Vervolgens zijn we doorgereden naar de gletsjer Haubebreen en deze hebben we beklommen. Een stijle kllim die ons langs een gigantische waterval liet klimmen. We moesten zelfs over de waterval heen lopen om bij de gletsjer te komen. Uhhh Ivy dacht echt niet en die hebben we over de waterval heen moeten dragen, maar voor de rest heeft ze ons telkens de weg gewezen. Eenmaal boven was het weer magnifiek en je kon helemaal naar de gletsjer lopen en zelfs beklimmen. Hebben wij niet gedaan, want het begon licht te regenen en hebben wij gekozen voor weer een veilige weg naar beneden. Eenmaal beneden heb ik eerst even een maaltijd gemaakt en zijn toen weer op zoek gegaan naar een camping. Het mooie van de sticker achter op de camper is dat het voor mensen altijd een goede aanleiding is om de camper even van dichtbij te komen bekijken. Zo ook weer op deze camping haha. Liam had het zwaar vandaag dus morgen hebben we weer een rustdag/wasdag gepland. En gaan we weer eens evalueren………….