Jostedalen

21 juli 2018 - Gjerde, Noorwegen

Wat was het weer een ongelooflijke mooie dag maar ook een vermoeiende dag. Vijf weken in Noorwegen maar ik denk dat we er wel tien  van kunnen maken.Vanochtend vroeg nog even kunnen genieten van de plek waar we vannacht hebben doorgebracht. Met pijn in mijn hart hebben we het gebied Jotunheimen verlaten. Misschien dat als we tijd over hebben op de terugweg dat we hier nog naar toe teruggaan. Vandaag gaan we van de toeristische RV 7 af en gaan de RV 51 ( in noordelijke richting) en RV 55 ( in zuidelijke richting) op, dit zijn wegen die alleen open zijn van eind mei tot en met september.  Maar voordat we hier naar te gaan hebben we in de ochtend nog een wandeling gepland. Een wandeling die ons weer naar grote hoogte brengt, maar vooral met deze temperaturen het grootste gedeelte door het bos gaat. Bovenop worden we weer beloond met fantastisch vergezichten.

Na de wandeling gaan we door naar Lom, waar één van de mooiste staafkerken staat. De Lomskyrkja is gebouwd op een zanderige vlakte boven op de rivier de Otta. De kerk dateert van ongeveer 1160. Dankzij de scheepsbouwkennis en de bouwtechniek die was ontwikkeld door de Vikingen zijn de staafkerken gebouwd op die techniek. Overal op het gebouw vind je Vikingenkunst, die vooral bestaat uit dieren en draken.

Onze planning was eigenlijk in of rond Lom een camping te zoeken, maar we hadden nog zoveel tijd dat we hebben besloten om door te rijden tot Gaupne. Eenmaal weer op pad draaide we de RV55 op dit is een prachtige bergweg die je naar allerlei sneeuwtoppen en gletjsers brengt.  We konden er zo dichtbij komen dat we hebben besloten hier nog een kleine wandeling te maken. Leuk voor de honden die uit 28 graden kwamen om ze even in de sneeuw te laten rennen. Ik had hier graag nog een keer wild gekampeerd, maar de temperatuur was er rond 15:00 uur 12 graden en zou het kwik dus tegen de avond aardig tegen het vriespunt gaan lopen en zonder verwarming….. nee geen goed idee vond ik. Wel een gebied om ook zeker nog een keer teug te komen, want je kan er mooi wandelen en zo dicht bij de sneeuw en gletsjers komen. Rond 16:30 vervolgende we onze weg weer naar beneden richting Gaupne en hadden besloten om de eerste de beste camping te pakken zodra we weer van de berg af waren. Nou dat duurde even hihi. En ja als je niet in de toeristische gebieden bent dan zijn er geen campings in overvloed. Helemaal moeten doorrijden tot aan de wandeling van morgen. En ook daar was er eigenlijk geen plek. Maar omdat we een lange stroomkabel hebben mochten we toch ergens tussen staan pfff. Want ik had niet moeten denken om weer even 70 km terug te moeten rijden. We staan, we hebben lekker gegeten. Nu gaan we staan in de wachtrij voor de douche en met de wachtrij kan het nachtwerk worden hihi. Morgen gaan we proberen om naar de gletsjer Nigardsbreen te komen

1. Desire Keun:
    22 juli 2018
    Zo mooi... wat een prachtige plaatjes! ik ben inmiddels ook maar gestopt met bedenken dat het op een plaatje altijd minder mooi is dan in het echt, dat de foto maar de helft van de kleurenpracht en indrukken vangt dan je ogen doen als je om je heen kunt kijken. Anders kan ik het de komende weken niet meer aan denk ik. Maar wat is het jullie gegund en wat ben ik blij dat ik op een afstandje mag meegenieten!!!
  2. Grada:
    25 juli 2018
    Loop wat achter met lezen we waren 14 dgn griekenland en begint het gewone leven weer .
    Maar ben aan het inhalen thuis ,vind het leuk jullie te volgen 👍