Jotunheimen

20 juli 2018 - Jotunheimen National Park, Noorwegen

De dag van tevoren nemen we altijd even de planning door en bekijken we ook altijd even wat het weer gaat doen die dag. De voorspelling was dat dat het weer rond de 28 graden zou gaan worden. We zouden wat langer op de camping blijven en dus laat in de middag gaan wandelen met de honden. We hadden gekeken naar de route omdat die wat moeilijk te vinden was. En besloten dat we het laatste stuk op de gps zouden rijden. Gevonden hebben we het maar lopen konden we er niet. Ze waren met de weg bezig en we konden er niet komen, nou ja misschien wel komen maar dan moesten we meteen weer een nieuwe camper laten bouwen hihi.

Dus hebben we besloten om door te rijden en te gaan zoeken naar een nieuwe wandeling. Ik vind dat in Noorwegen wel moeilijker, want het is niet zo van we stappen uit en we gaan aan de wandel. Ik wil toch graag wel even weten wat we gaan tegen komen aan bijvoorbeeld stijgingen e.d. Na wikken en wegen hebben besloten om dan maar door te rijden na de wandeling van zaterdag en daar ergens te gaan overnachten. Maar toen we van de RV7 naar de RV51 draaide leek het wel of we Oostenrijk binnen reden.  Vlug een plek opgezocht en daar zijn we gaan wandelen. Na de wandeling een klein stukje doorgereden en daar vonden we een kleine staafkerk langs de kant van de weg. Deze staafkerk dateerde van 1216. Wel een verrassing want de staafkerk stond bij ons op de agenda in Lom, die overigens wel een stuk groter is dan deze kleine, maar niet minder mooi.

Wij rijden nu het gebied Hardangervidda uit en Jotunheimen in. De weg RV51 is een groot deel te danken aan de melkboeren. De 40 melkboeren (hoofdzakelijk geiten en schapen) vervoerde vroeger hun melk over het meer, maar wilde dit via de weg gaan vervoeren. Halverwege de jaren 50 werd er begonnen met de bouw van die weg de Jotunheimenvegen. Van één van die boeren hebben wij lekkere geitenyoghurt en geitenkaas gekocht. Nu staan we weer op een mooi plekje even na de Jotunheimenvegen en kijken naar de ondergaande zon. Ik ben op een steen gaan zitten en wil er eigenlijk niet meer af, wat een prachtig gebied hier weer ik blijf het zeggen. Morgen gaan we weer verder het gebied van Jotunheimen binnen en gaan we als het goed is en ze niet aan de weg bezig zijn weer een mooie klim maken.

1. Grada:
    21 juli 2018