Skibotn

31 juli 2018 - Skibotn, Noorwegen

Vanochtend om 8:00 uur was het al 26 graden en de luchtvochtigheid was al boven de 70%. Het zou een dag worden van boven de 30 graden. Dit heeft ons doen besluiten om toch nog een dag in Skibotn te blijven. Morgen is de voorspelling dat dit de laatste dag is boven de 30 graden en dat het dan langzaam gaat zakken naar de 20 graden. Voor mij en de honden een betere temperatuur met een betere luchtvochtigheid.

Toen ik vanochtend van het douchen terug kwam werd ik aangesproken door een Duits stel. Hij vroeg of ik van de “kleine” camper was uit Holland. Ja dat was ik, verder durfde hij niet zo door te vragen, maar zijn vrouw zei dat hij niet heeft kunnen slapen, omdat het dak bij ons andersom staat. Hij had zijn vrouw gevraagd, zie je die camper, ja…. Zie je niets aan die camper, nee…. Dat dak dat staat andersom. Hoe kan dat nou, die kunnen toch niet slapen. Ik heb hem even meegenomen naar onze camper en hem laten zien hoe hij in elkaar stak. Het eerste wat hem opviel was onze grote koelkast haha. Jaja even uitgelegd dat dat was voor de honden….oké. Verder stond er nog een gezin uit Zwitserland, die hebben ons waarschijnlijk druk in de weer gezien met de kaarten en boeken gisteravond en die vroegen trekken jullie nog verder? Ja zeiden wij en hij kwam aan met twee armen vol producten of wij die wilde hebben, want zij gingen vandaag de camper weer inleveren en vonden het zonde om de producten weg te gooien. Nou geen nee gezegd natuurlijk haha. Dat is wel het leuke van een dagje camping.

De dag begonnen zoals we hem dan wel verder gepland hadden, de wandeling langs het water doorlopend naar het meer de Lyngen. Een prachtige wandeling, want de omgeving is hier nog altijd prachtig en de honden hebben zich weer lekker kunnen vermaken aan en bij het water.

Omdat we nu weer een dagje missen hebben we wel even goed gekeken naar de terugreis. Het gaat nu definitief door Zweden naar huis, omdat dit wel korter is dan door Noorwegen, maar we pakken dan wel nog wat mooie dingen mee. En het leuke is natuurlijk dat je de poolcirkel net op een andere breedtegraad weer meepakt. De reis gaat dan door Lapland en we pakken de wildernisroute” in Zweden en vandaar uit terug naar huis.

Morgen gaan we weer op pad en gaan we proberen alsnog bij de gletsjer Øksfjordjøkelen te komen. Dit is de enige gletsjer in Noorwegen waar de ijstong tot aan de zee reikt. Verder weet ik niet wat het betekent, maar terwijl ik mijn reisverslag aan het typen ben komt er een vlucht van wilde ganzen voorbij en vliegen richting het zuiden…..oké dan….. we laten ons verrassen.